Home > On movies > Bir zamanlar Anadolu’da / Once Upon a Time in Anatolia

Bir zamanlar Anadolu’da / Once Upon a Time in Anatolia

September 11, 2012 Leave a comment Go to comments

My Turkish friend was surprised that I had seen it, because apparently, it was not that popular at home either. “Slow films are difficult in Turkey as well.” And sure, the movie is not running very fast when the police drives around in the countryside and pushes around a suspected killer, in the hunt for a buried body. I was a bit surprised in that aspect, because Nuri Bilge Ceylan demonstrated great efficiency in the earlier films. Still, it works quite well with almost Tarantino-esqe dialogue in the beginning of the film and a suggestive, hopeless waiting. Then it gets fuzzy and just slow when an autopsy is gone through in detail (without showing the body), and the focus shifts to the village doctor. That’s strange, and two and a half hours is a bit too long just for the sake of not cutting. The sense of intellectual excitement and higher meaning is there, but set off by the slow propagation. And I’m not sure what he was trying to say anyway. It’s about guilt and justice, and once again about taking on someone else’s crime, and about country solidarity. But I don’t understand how the supernatural sequences and the talk of the EU fit in.

Min turkiske vän blev förvånad över att jag sett den, för den var tydligen inte så populär hemma heller. “Långsamma filmer är svåra i Turkiet också.” Och visst, det går inte fort när polisen åker runt på landsbygden och vallar en misstänkt mördare i jakten på en nedgrävd kropp. På det sättet blev jag lite förvånad, eftersom Nuri Bilge Ceylan visat prov på fin effektivitet i tidigare filmer. Ändå fungerar det ganska bra med nästan tarantinosk dialog i början av filmen och lite suggestiv, tröstlös väntan. Sedan blir det flummigt och faktiskt bara långsamt när man i detalj redovisar en obduktion (utan att visa kroppen), och fokus skiftar till läkaren i byn. Mycket märkligt, och tvåochenhalv timme är väl långt för att bara låta bli att klippa av princip. Känslan av intellektuell spänning och högre mening finns där, men förtas av det långsamma. Och jag är ganska osäker på vad han försöker säga. Det handlar om skuld och rättvisa, återigen om att ta på sig en annans brott, och landsgemenskap. Men var de övernaturliga sekvenserna och pratet om EU kommer in förstår jag faktiskt inte.

Categories: On movies
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: