Home > On movies > Margin Call

Margin Call

In disaster movies you need to explain that it will go to hell, because it is not clear from the quasi-scientific explanation. In The Perfect Storm it’s shown with red swirls on a wheather screen. In this film people keep repeating that they are too stupid to understand the economic trading goods they themselves helped to put in place, so the engineer can tell the viewers how completely things will go wrong (for the company). There’s pretty much declarations in the dialogue. We are told, among other things, that mortgage holders are hypocrites because they want the banks’ loans for consumption – but are not prepared to face the consequences of justice they demand. Zachary Quinto stars as whistleblower – and produces the film. That, along with a series of really expensive actors and unknown production companies gives me the impression that the film is an ideological piece. Maybe a little too much conviction, but nice with a film that dares to have an opinion. The title and the final scene – where Kevin Spacey buries his beloved dog – also gives a little food for thought. But such a difficult topic requires a smarter script.

I katastroffilmer behöver man förklara för den oinsatta tittaren att det kommer gå åt skogen, eftersom det inte framgår av den kvasivetenskapliga förklaringen. I The Perfect Storm visade man röda virvlar på en meterologskärm. I den här filmen upprepar folk att de är för dumma för att förstå de ekonomiska handelsvaror de själva varit med och konstruerat, för att ingenjören i gänget skall berätta för tittarna hur illa det kommer gå (för firman). Det blir ganska mycket deklarerande dialog, man får bland annat veta att bolåntagare är hycklare eftersom de vill köpa bankernas lån till sin konsumtion men inte beredda att stå för konsekvenserna av sin krav på rättvisa. Zachary Quinto spelar huvudrollen som whistleblower – och producerar. Det, tillsammans med en räcka svindyra skådisar och okända produktionsbolag ger mig intrycket att filmen är ett ideologiskt verk. Kanske lite för mycket övertygelse, men samtidigt skönt med en film som vågar ha en åsikt. Titeln och slutscenen – där Kevin Spacey begraver sin kära hund – ger lite skäl till eftertanke. Men ett så svårt ämne kräver ändå ett smartare manus.

Categories: On movies
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: