Home > On movies > Le Havre / Mannen från Le Havre

Le Havre / Mannen från Le Havre

Aki Kaurismäki knows the art of simplicity. It’s funny how everything in his films is composed of pale color fields, and that no one is using body language. You could consider the sour legacy of Bertold Brecht and Robert Bresson, but Aki Kaurismäki makes it fun and with a distance (I think). The films are about humanism, and socialism, and here it’s about a lone refugee boy in a French port. Credibility and plausibility are not Kaurismäkis business, but people and their fate is. The simplicity and lack of dialogue brings out the characters’ actions and choices. It’s necessary and fun, but it’s not exactly James Bond.

Aki Kaurismäki kan konsten med enkelhet. Det är lustigt hur allting i hans filmer består av bleka färgfält och att ingen använder kroppsspråk. Man kan fundera på det sura arvet från Bertold Brecht och Robert Bresson, men Aki Kaurismäki gör det roligt och med distans (tror jag). Filmerna handlar om humanism och socialism, och här om en ensam flyktingpojke i en fransk hamnstad. Trovärdighet och rimlighet är inte Kaurismäkis branch, men människor och deras öden är det. Just enkelheten och bristen på dialog lyfter fram karaktärernas handlingar och val. Det är nödvändigt och roligt, men det är inte precis James Bond.

Categories: On movies
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: