C!rca

October 30, 2011 Leave a comment Go to comments

  • Hangaren, Subtopia
  • 30/10 2011

Oh gosh! That’s definitely the feeling I want at an acrobat show, but it’s not every day you find that. Not that you’ll find performances of modern circus very often in Stockholm, but still. And with Subtopia, we do have a dedicated stage and a circus culture that lives, and delivers occasional nice performances. Like this!

Circa, an Australian group with six people on stage, almost entirely free acrobatics. A lot of poetic dance sequences, which are also mixed with acrobatics, and a few balance or rope acts. It is very clever, it’s beautiful. But starts off a little indecisive.

Before the show I actually read a review, which praised the introduction of falling acts. It made me a bit disappointed since I was definitely expecting more precise falling and less hands and knees in the falling. Despite some disappointment, it was still better than the last show in the Hangar – Petit Mal with Racehorse Company – where they tryed to look like they knocked each other down. Soon it got better, with breathtaking group acrobatics where a dancer was thrown among others, anad still so obviously retained control of the situation. Dancers’ bodies are well exposed and it’s very beautiful. Some clowning is also offered, including a gorgeous act of mini-acrobatics with fingers.

The printed program says that the group is working with border-crossing art and uses both music, lights and projections in the show. The music was really good, but the more arty choreographies had gaiined from a more moderate sound processing. Synchronized giant steps to loud techno creates more pretensions than allure. On the other hand, I just sat and gaped when they rolled rhythmically across the stage at a rock song I couldn’t identify. Then I’m fine with taking the good with the bad. Still they could emphazise the projectory effects. It was pretty cool, but it was far to subtle.

With performances like this one, we should be proud of the activities in Alby. When acrobatics mixes and integrates so beautifully with contemporary dance and performance, you understand the concept modern circus, as vague it may be.

—————————————————————————————————

Jösses! Det är definitivt den känslan jag söker på aktobatföreställningar, men inte varje dag man hittar det. Inte för att man hittar nycirkusföreställningar särskilt ofta i Stockholm, men ändå. Och med Subtopia har vi faktiskt en dedikerad scen och en cirkuskultur som lever, och som levererar en och annan fin föreställning. Som den här!

Circa; en australiensisk grupp med sex personer på scen, nästan bara fri akrobatik. En hel del poetiskt betonade danssekvenser, som också blandas med akrobatik, och så några rena balans- eller repnummer. Det är mycket skickligt, det är vackert. Men startar lite obeslutsamt.

Innan föreställningen läste jag faktiskt en recension, som lovordade inledningens fallakrobatik. Det gjorde mig lite besviken för jag hade definitivt förväntat mig ännu mer exakta fall och färre mottagningar med händer och knän. Trots viss besvikelse var det ändå bättre fall jämfört med förra showen i Hangaren – Petit Mal med Race Horse Company – där man försökte se ut som man slog omkull varandra. Snart tog det sig också, med hisnande gruppakrobatik där en dansare kastas mellan andra, men så uppenbart behåller kontrollen över kastet. Dansarnas kroppar exponeras rikligt och det är väldigt vackert. En del clownlika koreografier bjuds det också, bl a en fantastisk liten fingerakrobatik.

I programmet står det att man arbetar med gränsöverskridande konst och använder både musik, ljus och projektioner. Musiken var verkligen bra, men de konstnärligare koreografierna hade mått bra av lite mer moderat ljudbehandling. Synkroniserade bautakliv till skrikig techno skapar mer pretentioner än lockelse. Å andra sidan satt jag bara och gapade när de rullade rytmiskt över scenen till en rockig poplåt som jag inte kunde identifiera. Då tar jag gärna det onda med det goda.

Med föreställningar som den här skall vi vara stolta över verksamheten i Alby. När akrobatik blandas och integreras så här vackert med modern dans och performance förstår man också begreppet nycircus, hur vagt det än må vara.

Categories: On Live Performance
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: